Nyt tiltag: Plastindustrien hjælper dig med at få fat i den bedste plastmagerlærling

Slå din praktikpladsstilling op, når du vil ansætte en plastmagerlærling. Så styrker du både dine egne chancer for at finde den bedste elev, og du bidrager til, at endnu flere unge vælger en fremtid som faglært i plastbranchen. Plastindustrien vil med et nyt initiativ hjælpe virksomhederne med hele processen.

Del:

Den gode nyhed: Optaget på plastmageruddannelsen fortsætter med at stige. I alt 81 elever er i år startet på plastbranchens helt egen erhvervsuddannelse, hvilket er det højeste antal nogensinde og mere end en fordobling af optaget på få år. Den flotte fremgang er et resultat af Bliv plastmager-kampagnen, som Plastindustrien kører i tæt samarbejde med Den jydske Haandværkerskole i Hadsten.

Den dårlige nyhed: Det er stadig ikke nok til at følge med virksomhedernes stærkt voksende behov for dygtige plastmagere.

Det er baggrunden for, at Plastindustrien nu søsætter et nyt initiativ på rekrutteringsfronten. Målet er på en gang at hjælpe virksomhederne med få fat i den helt rigtige lærling og samtidig øge interessen for uddannelsen.

Midlet er at synliggøre de mange praktikpladser, som de danske plastvirksomheder opretter, med konkrete stillingsopslag.

LÆS OGSÅ: Sådan hjælper vi din virksomhed ud til tusindvis af unge i målgruppen

Budskabet om ledige praktikpladser spreder sig viralt

Der har i flere år været praktikpladsgaranti på plastmageruddannelsen. I praksis har langt de fleste elever og virksomheder fundet hinanden med hjælp fra Den jydske Haandværkerskole, efter eleven er startet på skolen. Kun meget sjældent bliver lærepladserne annonceret.

Det betyder, at plastbranchen går glip af et stort potentiale for at profilere sig på de mange praktikpladser, som virksomhederne opretter. Det siger Asbjørn Lindsø, der er kommunikationsansvarlig i Plastindustrien og projektleder på Bliv plastmager-kampagnen.

– En konkret beskrivelse af en praktikpladsstilling i en virksomhed er den allerbedste måde, at fortælle en ung, hvorfor han eller hun skal vælge netop os. Stillingsopslaget viser, at vi har praktikpladserne, og det betyder rigtig meget for de unge og deres forældre en tid med meget snak om praktikpladsmangel. Samtidig kan vi konkret vise, de spændende muligheder, der er i den enkelte virksomhed, og dermed også hvad uddannelsen rent faktisk handler om.

Derudover vil flere synlige praktikpladser have en anden positiv effekt, forklarer Asbjørn Lindsø:

Vi kan se, at de ledige praktikpladsstillinger spreder sig viralt via Facebook. Folk vil rigtig gerne dele og like den positive historie om ledige lærepladser. Det betyder, at buskabet om den enkelte stilling og dermed også uddannelsen og branchen, når ud til utroligt mange mennesker på den her måde.

Asbjørn Lindsø, Kommunikationsansvarlig i Plastindustrien

Synlige praktikpladsopslag tiltrækker motiverede unge til din virksomhed

Der også meget at vinde for den enkelte virksomhed ved at slå sine praktikpladsstillinger op. Det er nemlig den bedste måde at sikre sig den bedste elev på.

– Når man som virksomhed slår sin praktikpladsstilling op, øger man markant sine chancer for at lave det helt rigtige match med en dygtig og motiveret elev. Du tager selv kontrollen over, hvem du vil have og ender derfor ikke med den elev, de andre ikke vil have, fortæller Asbjørn Lindsø.

For at gøre det så let for virksomhederne som muligt at oprette deres praktikpladsstillinger, så tilbyder Plastindustrien sammen med Den jydske Haandværkerskole at hjælpe med hele processen. Både med at skrive det konkrete stillingsopslag og med at sikre, at det når ud til de rigtige unge via digitale og sociale medier.

Det eneste virksomheden i princippet skal gøre ekstra i forhold til det sædvanlige arbejde ved arbejde ved at tage en elev, er at vurdere de indkommende ansøgninger og vælge den bedst egnede kandidat.