Automatisering og websatsning fastholder produktion af kuglepenne i St. Merløse

Eskesen A/S sprøjtestøber kuglepenne i plast, og de fleste kender formentlig til det verdenskendte brand ’The Original Floating Action Pen’. Virksomheden har dog været igennem nogle hårde år, men nu er ejer og adm. direktør Thomas Koefoed Olsen ved at få virksomheden på ret køl gennem en målrettet satsning på automatisering og salg via nettet.

Del:

I St. Merløse – nord for Ringsted – har Thomas Koefoed Olsen som ejer og adm. direktør af Eskesen A/S fået sat skik på virksomheden, der er bedst kendt for at producere kuglepenne under brandet ’The Original Floating Action Pen’.

Eskesen A/S har været igennem en længere årrække, hvor det har set svært ud. I 2003 gik virksomheden konkurs, men blev reetableret for så dernæst at opleve endnu en nedtur i forbindelse med finanskrisen, hvor salget faldt markant i løbet af ganske få måneder.

I de seneste knap 8 år har Thomas Koefoed Olsen siddet for bordenden i virksomheden, der i dag har 12 ansatte. De første år som medejer og fra

1. januar 2014 som eneejer. Da Thomas Koefoed Olsen overtog tøjlerne trak han på sin økonomiske baggrund samt sin fokus på processer og IT.

– Det er ingen hemmelighed, at virksomheden har haft nogle svære perioder blandt andet under finanskrisen. Derfor gik vi tidligt i gang med en meget dedikeret proces for at trimme virksomheden ved at nedbringe overflødige omkostninger samtidig med, at vi foretog nødvendige investeringer i bl.a. automatisering og en ny hjemmeside.

Automatisering fastholder en konkurrencedygtig pris

Tidligere har det været nødvendigt at have et stort antal ansatte til at forestå samleprocessen af de mange tusinder kuglepenne, hvoraf 90% bliver eksporteret. Samleprocessen er nu i højere grad blevet automatiseret efter en investering i nye maskiner:

– Selvom at vi fremstiller et kompliceret produkt med mange tekniske elementer af høj kvalitet i forhold til en kinesisk standardkuglepen, så er det stadigvæk afgørende, at vi kan producere så omkostningseffektivt som muligt. Derfor har vi foretaget nogle investeringer i vores maskinpark, og det har gjort virksomhedens situation mere robust, fortæller Thomas Koefoed Olsen, der tit selv er at finde i produktionen.

Et andet fokusområde har været at forbedre virksomhedens salgs- og markedsføringsindsats overfor virksomhedens kunder, der primært er fra USA, Japan og Europa.

– Vi har valgt at satse benhårdt på salg via nettet ved bl.a. at lancere en webside, som er meget søgemaskineoptimeret. Vi får nu flere henvendelser fra både forhandlere og slutkunder via web’en. Det er også min klare vurdering, at det er vigtigt at have en webside, der lever op til omverdenens krav og forventninger om moderne kommunikation. Indtil videre har satsningen med en brugervenlig platform på nettet med stor produktdatabase vist sig at være rigtig god, forklarer Thomas Koefoed Olsen.

Han forventer derfor, at virksomheden fortsat vil være i stand til at tage kampen op imod andre kuglepensproducenter:

– Virksomhedens set-up og organisation er blevet betydelig mere konkurrencedygtig. Derudover producerer vi stadigvæk kuglepenne af rigtig høj kvalitet, hvilket har været og fortsat er et væsentligt parameter. Vi er nu fuldt ud i stand til at matche vores konkurrenter, der primært befinder sig i Fjernøsten, og vi har fået værdifuld erfaring i forhold til at klare forskellige kriser. Så jeg ser optimistisk på fremtiden.