25-årig emballagevirksomhed satser på robotter, medarbejdere og vækst

Esbjerg-virksomheden ST PLAST a/s kan den 2. maj fejre 25-års jubilæum. Ifølge indehaver Knud-Erik Skov-Thuesen skyldes det kompetente medarbejdere og innovative løsninger, at virksomheden har været i stand til at vokse. Virksomheden fremstiller plastemballage til bl.a. bagerisektoren, flødeboller, frugt og grønt samt gartneriprodukter.

Del:

Karsebakken var et af de første produkter ST PLAST udviklede tilbage i 1991, hvor virksomheden den 2. maj blev grundlagt i Kjersing i Esbjerg. 25 år senere foregår produktionen af emballage stadig i Esbjerg, men i langt større lokaler og nu fuldt automatiseret.

– Vi har lige fået endnu en robot leveret, som skal indgå i vores produktion. Vi tænker robotter naturligt ind på vores fabrik, fortæller Knud-Erik Skov-Thuesen, der sammen med sin hustru Charlotte, står bag ST PLAST.

Virksomheden har netop valgt at melde sig ind i Plastindustrien, og det falder nærmest sammen med ST PLASTs 25 års-jubilæum, der bliver markeret den 2. maj med en reception på virksomhedens adresse i Esbjerg. I forbindelse med jubilæet lancerer ST PLAST også en helt ny visuel identitet i form af nyt logo, skilte og hjemmeside.

En hård start

Egentlig var det ikke Knud-Erik Skov-Thuesens drøm at skabe sin egen virksomhed. Begge hans forældre var selvstændige, og han havde set, hvor meget det krævede.

– Jeg havde sagt til mig selv, at jeg i hvert fald ikke skulle gå den vej. Jeg forestillede mig, at jeg skulle ende i en topstilling et eller andet sted, for jeg har altid troet på mig selv, siger indehaver Knud-Erik Skov-Thuesen, der for nylig kunne fejre sin 50 års fødselsdag.

At starte en iværksættervirksomhed i starten af halvfemserne, med lavkonjunktur, var ikke let, men virksomheden voksede alligevel med tiden.

Produktionen blev med korte mellemrum udvidet. Flere lokaler i bygningen i Kjersing blev inddraget, og der blev bygget til. Det var til sidst også nødvendigt med lagre flere steder rundt om i byen. Alle de penge der blev tjent blev investeret i virksomheden.

Efter 2000 fik ST PLAST en professionel bestyrelse, og midt i 00’erne blev en ny strategi lagt, hvormed virksomheden ville tilbyde kunderne mere end bare et emballageprodukt til at pakke en vare i, virksomheden ville nu også have en rådgivende og udviklende funktion.

Styrket ud af krisen

I 2008 ramte finanskrisen også ST PLAST, men virksomheden formåede at bevare sin position i front. Mange tror, at man kan spare sig til succes, men det afviser Knud-Erik Skov-Thuesen i dag blankt.

– Vejen til vores succes har været, og vil fremadrettet være, kompetente medarbejdere og innovative løsninger. Det handler om at have nogle at uddelegere til. Nogle der tager bolden og ved, hvad de skal gøre med den, når den bliver spillet ud. Sådanne medarbejdere har vi, siger Knud-Erik Skov-Thuesen.

Derfor investerer virksomheden også mange penge i nyeste teknologi, så de ansatte får det optimale arbejdsmiljø. Hos ST Plast mener man ikke, at man kan vokse, hvis man ikke altid tiltrækker de dygtigste medarbejder.

25 år i samarbejde med gode kunder

En af de kunder, der er vokset gennem årene sammen med ST PLAST, er Give Konfekture, der blandt andet laver flødeboller. Indehaver Jacob Jensen har gennem mange år trukket på viden fra ST PLAST.

– For Give Konfekture er det meget vigtigt hele tiden at kunne præsentere nye flødebolleprodukter. Det stiller krav til nytænkning og produktudvikling hos vore samarbejdspartnere. Da Give Konfekture leverer til dagligvarehandlen rundt i Europa, kan vore behov for leverancer svinge meget. Det skal vores leverandører kunne honorere, og det kan ST Plast, siger Jacob Jensen, indehaver af Give Konfekture

Der er nemt at være bagklog, men når Knud-Erik Skov-Thuesen skal kigge tilbage på firmaets historie, er der én ting, han ville ønske, at han havde gjort anderledes:

– Vi skulle tidligere have tænkt større, og mindre vestjysk. Mere ud over kanten. Vi har stadig et kæmpe uudnyttet potentiale, men det er ikke for sent at gribe fat i det, for jeg har tænkt mig at blive ved med at arbejde, så længe jeg kan, understreger Knud-Erik Skov-Thuesen.

Karsebakken, som det hele startede med, bliver stadig produceret i den moderne produktion hos ST PLAST i Esbjerg.